En erindringskrog med høns, hydropofoni og elementernes ræsen

Dette er så nummer to i rækken af lydindgreb, begået af komponisten Casper Hernández Cordes. Ideen med lydindgreb er at tage ud på steder i byen, som hidtil har været til fællesskabets bedste, men som nu er på vej væk, på den ene eller anden måde.

Første lydindgreb fandt sted på Enghave Brygge september 2014. Læs om indgrebet her.

Denne gang er det Ottilias Have som skulle sættes i lyd. Så i går pakkede jeg en ladcykel – efter at have lappet 2 ud af tre mulige dæk, OG skiftet et bremsekabel – og kæmpede mig gennem blæsevejret op til denne lille byhave. Ottilias Have er et projekt, som alle kan deltage i. Haven ligger på Carlsberggrunden – derfor navnet – og nu er det sådan, at Carlsberg opsiger aftalen. Ottilias Have skal nu til at finde et nyt sted – og måske også et nyt navn? Og det er altså et eksempel på et sted, der går fra at være til gavn for fællesskabet, til at være et sted, som – ja, faktisk ved jeg ikke hvad der kommer i stedet.

Når jeg sådan tager ud og laver improvisationer med et steds lyde og så at sige poder stedet med dets egne lyde, igennem min egen fortolkning, så er det en form for afskedsritual. Stedet forsvinder, – i hvert fald i den form, hvor det har givet værdi til fællesskabet, og hvordan skal vi forholde os til det? Vi ved jo godt at lyd forsvinder, det lever kun i det øjeblik, det produceres. Og derefter er det væk.

Jeg laver en improvisation med stedets lyde, og bagefter deler jeg improvisationen med verden. På den måde bliver lyden det som bliver imens stedet forsvinder. En form for arv, et spor, som kan give os en krog at hænge vores erindring af stedet op på.

Når jeg er færdig med et lydindgreb bliver det til nogle film, hvor du kan opleve processen og og de små og store forhindringer der kommer i vejen:

Det bliver også til lyd i form af elektroakustiske improvisationer; dem kan du lytte til her:

Hvor skal det næste lydindgreb finde sted? Kom med dine forslag i kommentartråden nedenfor!

2 tanker om "En erindringskrog med høns, hydropofoni og elementernes ræsen"

  1. Kære Casper – jeg synes der er nogle interessante steder at agere i, ude på vores ø, Amager. Der er både et sted lige omkring DR Byen, hvor Nordea bygger deres nye “bæredygtige domicil” (jeg ved ikke helt hvori det bæredygtige består, deraf anførselstegnene). Og der er et sted en smule længere ude, lige før man kommer til Vejlands Allé, hvor der er planer om at fælleden skal huse en campingplads for autocampere. I dag er der mange lyde dér, selv om det er tæt på den store vej, så er der liv og piblen i massevis. Gokkende fasaner. Let eller tungt ånende løbere, med skridt der danser eller slæber og alt derimellem. Turisters tungemål af mange slags og nysgerrige spørgsmål. Bør, der råber eller synger. Hunde, halsende og gøende. Mountainbikes med summende hjul. Modelflys elektriske snurren. Bier. Sommerfugle (knap så støjende). Kraner. Motorlyde fra biler, lastbiler, ambulancer, motorcyklers to-takters smæld. Og så videre.. Det forsvinder, eller forandres i hvert fald. Tager lige om lidt mine høretelefoner på og hører din mellemkomst i ørerne mens jeg sidder i toget på vej til Rendsburg. Tak.

Skriv et svar

