Ansøg om Koda Skolekontaktbesøg

Her er, hvad Koda skriver om skolekontaktordningen:

Koda ønsker at give danske skoleelever en musikalsk oplevelse sammen med professionelle kunstnere. Vi tilbyder derfor landets skoler, at de gratis kan få besøg af en komponist eller sangskriver.

Sammen med kunstneren kan skolens elever udforske musikkens univers, skrive tekst og melodi, og i løbet af dagen få en god musikalsk oplevelse og en større forståelse for arbejdet bag skabelsen af musik. Forløbet kan vare fra to skoletimer op til en hel skoledag. Ordningen dækker ét skolebesøg pr. skole, og der kan max. deltage 30 elever eller en skoleklasse i et forløb.

Hvad kan dagen indeholde?

Dagens indhold tilrettelægger I sammen med kunstneren, så det passer til jeres elevers alder og de temaer, I arbejder med i musikundervisningen eller i andre fag.

Klik hér for at ansøge om et Koda Skolekontaktbesøg!! Fristen er 30. juni 2013.

Her er den workshop, som Casper Hernández Cordes tilbyder:

“FONOKOLAB”

Casper Hernández Cordes instruerer musikskoleelever i Musik & Ungdoms projekt

Musikeksempel

Link til mere musik: j.mp/Xrs5wN

Genrer

  • – Stomp/skraldejam/ bodypercussion
  • – Improvisation
  • – Kompositionsmusik/ Ny (kunst)musik
  • – Elektronisk/electronica
  • – Eksperimental musik

Alderstrin

  • – Indskoling (1. – 3. kl.)
  • – Mellemtrin (4. – 6. kl.)
  • – Udskoling (7. – 9. kl.)

Tager ud til følgende landsdele

  • – København
  • – Sjælland og Lolland-Falster
  • – Bornholm
  • – Fyn
  • – Nordjylland
  • – Østjylland
  • – Midt- og Vestjylland
  • – Sydjylland

Forslag til workshop

Vi er alle komponister. Vi kan allesammen udtrykke og forstå de fineste nuancer gennem lyd, og vi bygger vores egne former i lyd i de fællesskaber vi er del af. Det gør vi gennem vores sprog, vores gestik og mimik.

Det er dét grundlag workshopkonceptet Fonokolab bygger videre på. Vi arbejder med et tema, som klassen i forvejen arbejder med, og går på opdagelse efter hvordan de forskellige  elementer af temaet, –  historier, stemninger, sammenhænge osv. –  lyder, eller kunne tænkes at lyde.

Med stemmen som impulsgiver, og med bevægelser i rummet  improviserer/komponerer  deltagerne forskellige forløb i lyd. På den måde kan eleverne opleve det de skal lære på en helt anden måde, og på samme tid få et direkte, intuitivt og på samme tid reflekteret indblik i arbejdet med kompositoriske processer.

Vi bruger et værktøj, Fonokolab, som forbinder et software med elevernes egne smartphones. Alle slags lyde, fra Internettet, fra klasselokalet, fra lokalområdet via elevernes egne mobiler kan tages ind i programmet. Deltagerne former via en mikrofon hvert deres loop med deres stemme, og former i fællesskab et helt unikt lydforløb ved at bevæge sig rundt i rummet mens de fjernstyrer hver deres lyd-frase. På den måde kan alle både se og høre, hvor de andres lyde befinder sig i rummet/lydbilledet.

Når workshoppen er slut kan skolen beholde programmet, gratis. Læreren bliver instrueret i at bruge det, og kan derfor arbejde videre med det i den daglige undervisning fremover.

Erfaringer med undervisning af børn og unge

2013 Gaden som instrument på Vesterbro Ungdomsgård.

Projekt i samarbejde med Vesterbro Lokaludvalg, som skal hjælpe til at bygge bro mellem de forskellige grupper af unge på Vesterbro gennem fælles gaderumsprojekter.

2012 New music days 2012. En workshop arrangeret af Musik og Ungdom for unge musikskoleelever om komposition. Jeg havde en gruppe på 6-8 elever i to dage som blev afsluttet med en koncert hvor de unge opførte deres egen musik.

2012 Gaden som instrument. En række af workshops på gaden, hvor tilfældige forbipasserende blev inviteret til at skabe deres egne lydforløb med gadens lyde som materiale. En del børn og unge deltog i workshopsne.

2011 Huskunstner, projekt  re-place

Med støtte fra Kunstrådet gennemførte jeg projekt re-place i samarbejde med billedkunstner og scenograf Liselotte Justesen med 7. klasse på Ellebjerg Skole.

2011 Kollektiv improvisation over hverdagens lyde. En 4 – ugers workshop for 3.g på Kongsholm Gymnasium i forbindelse med Wundergrund Festivalen.

2010 Workshops med folkeskoleklasser på Verdenskulturcenteret med fokus på interkultur og dansk talt på ‘en mærkelig måde’

CV
Alder: 41

Bosat: København V

Casper Hernández Cordes er uddannet komponist fra Det Kongelige Danske musikkonservatorium og har siden han blev færdig i 2006 arbejdet sig tættere og tættere på sin målsætning om at gøre komposition til noget, som alle kan deltage i.

Fra at arbejde med  interaktive installationer (2004 – 2008) over et fokus på interventioner på gaden (2007 – 2012) har han sat sig den målsætning (fra januar 2013) at fokusere på børn & unge og deres læring i folkeskolen.

Klik hér for at ansøge om et Koda Skolekontaktbesøg!! Fristen er 30. juni 2013.

Advertisements

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s