Publikum på kirkegården

Kulturlivet betragter således den danske befolkning som forbrugere i et  overskudssamfund, og til dette formål har vi anerkendt begrebet ‘publikum’ i vores søgen efter at få danskerne til at overvære kunstens produktion. Men begrebet ‘publikum’ – i den  form vi kender det – er på vej på kirkegården, ganske som et meteornedslag gjorde det af med dinosaurerne i palæontologisk tid.

Et opgør med fritidssegmenternes dominans og viljen til at forny tankegangen om kunst og kulturs egenskaber i en vidensbaseret økonomi, kræver derfor en radikal fornyelse af  begrebet ‘publikum’. Der er en bedaget generalisering over måden at se på den gruppe  mennesker, man forestiller sig, når ordet udtales og når man skal markedsføre sine  æstetiske nyskabelser.”

Peter Hanke. Link.

Advertisements

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s