En huskunstners noter #03

21. november 2011

Først var der powergirls. De havde været ude og filme fra “det forladte hus”, og havde haft deres fortælling i ørerne, mens de filmede handlingen på stedet, bare uden mennesker. En teknik man ser i dokumentarfilm, hvor man vil vise noget, der er sket på et sted, men hvor man ikke har de involverede til at foretage handlingerne. Typisk for sådan nogle krimidokuer. Pigerne havde nogle overvejelser om det var uhyggeligt nok, når de nu fremførte teksten meget lige ud ad landevejen. Jeg valgte at rose dem for det meget autentiske resultat, og sagde at for mig virkede det faktisk lidt uhyggeligt at de her meget uskyldige pigestemmer fortæller en historie hvor der er en masse man ikke får at vide. Man er nødt til at gætte sig til resten. Og slægtsskabet med den her dokukrimigenre gør også at man som beskuer er sporet ind på at noget uhyggeligt er sket.

Noget jeg har tænkt over i dag er det her med, hvordan man får en gruppe til at arbejde godt og kreativt sammen uden at det er de mest højtråbende og aktive der hele tiden styrer processen. Der var flere ideer til, hvordan der skulle lægges lyd til deres film. Udover speaken, som alle var enige om, var der én der mente, at de skulle bruge lyd fra  filmoptagelserne, bla. med fuglelyde og skridt i blade, som baggrund.  Nogle andre ville kun bruge visse af fuglelydene, – en krage – fordi de mente det ville gøre det mere uhyggeligt. Min strategi var at sige, at vi jo kunne prøve begge løsninger, og så se, hvordan det virkede. Den første pige, – som havde foreslået det med feltoptagelsen, endte med at sidde med ryggen til. De andre var opmærksomme på, hvad hun lavede og kom rundt for at se om hun evt. græd. de spurgte hende flere gange “er du OK?”.

Nogle andre situationer har fortalt mig, at det er meget vigtigt, at alle medlemmer af gruppen har nikket til de større linier i samarbejdet. Flere gange har jeg hørt nogen sige at “det har jeg ikke været med til at beslutte!”. Det bliver jo ikke lettere, når nogle af dem har været fraværende på det tidspunkt, men generelt kan jeg se, at det er meget vigtigt at alle har ejerskab til processen.

Brandhønsene havde forberedt scene 3 og 4, og vi fulgte sporet videre fra de andre sessions, hvor én speaker, nogle er ‘skuespillere’ og én laver lydeffekter til. Alle 4 der var der i dag var bare fuldstændig ukoncentrerede. Det hjalp at komme i gang med takesne, men selv midt i det meget koncentrationskrævende arbejde med at optage, hvor alle skal være på og helt stille, var fokus hele tiden på vej til noget andet, musik på mobilen, snak om hvem der er kærester. Og så var to af pigerne meget glade for at synge. Jeg sagde: I kan jo også lave noget sang på historien! Det var de med på, men så var tiden gået.

Den sidste gruppe Slappy Joes var nede med to mand. Heldigvis var A klar til at gå med. Denne unge mand var røget ud af én af de ‘visuelle’ grupper, og jeg har på et tidspunkt givet ham en solotime, hvor jeg viste ham nogle muligheder med Anthropomorfer (læs mit blogindlæg). Han sagde: “Jeg har kun fået ÉN time med dig!!”. Han viste sig at være et super supplement til gruppen, som arbejdede fokuseret og kreativt. K havde lavet rappen færdig til den cyklende mand, og A kunne så beatbokse til, mens K reciterede/rappede. A styrede Anthropomorfer på ipad. Her havde vi lagt nogle af deres feltoptagelser ind , – noget cykelstøj, en flaske der smadrer og noget øldåse der bliver skrabet rundt på asfalten.

K fik den ide, at stemmen til den fulde mand skulle indtales af én af dem, de havde interviewet nede på Mozarts Plads. Det bliver så opgaven på onsdag. SÅDAN! Det er jo glædeligt, når de unge mennesker får de samme ideer, som jeg ville have givet dem, hvis ikke de havde fået dem først!

K og D laver interview med en lokal medborger på Mozarts Plads
Skriv et svar

