Begreber

 Hvad skal vi sige, når vi taler om teknologier, som kan gøre os kompetent medskabende i lyd? Begreber kan være med til at gøre det tydeligere, hvad vi taler om, men de kan også holde læsere ude. Derfor denne liste over begreber som er relevante for bloggen, og nogle ord om, hvad de kan bruges til her.

Anthropocene, nævnt af Sir Ken Robinson.

Imivation. “Kineserne er ikke first movers, de er fast followers indtil de overhaler. De bruger ‘imivation’, imitation efterfulgt af innovation”, inf. 19.09

Mærkevare-arrogance, “Det var Bang & Olufsens chefdesigner David Lewis, der i 2008 sagde: »Jeg tror ikke, du kan gå ud og spørge folk, hvad de har brug for eller vil have, for de ved det ikke.« En karakteristisk, næsten arrogant indstilling, der kendes i store dele af det moderne danske og vestlige erhvervsliv: Det er de mange kreative ingeniører, designere og i dag også sociologer og livsstilseksperter i virksomhedernes forsknings- og udviklingsafdelinger, der skal skabe nye produkter, som forbrugerne efterfølgende skal lære at have behov for.” (min fremhævning), inf. 19.09

Semiotic democracy, fundet her. Wikipediaartikel om semiotic democracy. Dem som bruger dette begreb bruger det primært i forbindelse med spørgsmålene om ophavsret og digitale medier. Når alle og enhver kan tage en bid af et elektronisk reproduceret stykke musik og mixe sammen efter forgodtbefindende, så opstår der problemer i forhold til lovene omkring copyright. Begrebet har først relevans, når en bruger skaber et udtryk som på den ene eller anden måde rammer et større publikum. Jeg tænker på sagen om den lokale pølsemand, som kaldte sin pølsebod for Mc Adam.

Crisis of Human resources.

Advertisements

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s